Underbart att få öppna dörrar till baksidan | Jane af Sandeberg
16067
post-template-default,single,single-post,postid-16067,single-format-standard,bridge-core-3.1.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-29.3,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.0,vc_responsive
 

Underbart att få öppna dörrar till baksidan

Underbart att få öppna dörrar till baksidan

Ofta handlar mitt jobb om att förklara. Jag brukar själv beskriva det som att jag gillar att öppna dörrar för andra människor, att visa och kanske försöka göra vår värld mer begriplig.

I en ny serie för musiktidningen Opus möter jag de som gör föreställningarna möjliga. De som inte är artister och som sällan står på scenen efter premiären och får publikens applåder.
I första artikeln har jag skrivit om mitt möte med Elena Jordan, repetitör på Malmö Opera.
Hon studerar in operan hon ska arbeta med i uppemot två år och hjälper sedan sångare och även musiker att hitta rätt.
Hon tycker att det engelska ordet för hennes jobb, vocal coach, är bättre än det svenska, repetitör. Och hur trött jag kan vara på låneord beskriver detta tydligare vad hon egentligen gör.

I vilken mån intervjun med en som jobbar bakom scenen på Malmö Opera gör världen mer begriplig har jag så klart ingen aning om, men det är väl något med varje pusselbit…

Publicerat i magasin Opus i september 2023.